15.04.2011 | Radek | | Svět počítačů | Žádné komentáře | 

5 nezbytných vlastností moderního redakčního systému

S budováním nového webu, jehož hlavním cílem bude zpřístupnit jeho návštěvníkům Váš obsah (firemní web, magazín, specifická aplikace apod.) je spojen výběr vhodného redakčního systému (CMS nebo také publikační systém). Jeho špatný výběr výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že se z dlouhodobého hlediska neprosadí nebo po uplynutí záruky „zahodí“. Případně se prosadí jen s vynaložením dalších zbytečných nákladů v průběhu projektu. V tomto článku si povíme, na které základní body byste měli při výběru nejlepšího CMS hledět a jak Vám tyto věci pomohou snížit budoucí skryté náklady.

#1 Obsah dokáže vkládat i Vaše babička

Ano, Vaše babička to nejspíš nezvládne. Cílem tohoto nadpisu je však naznačit, že publikace nového obsahu (tj. vložení nové stránky, publikace nového článku) musí být co nejsnazší. U některých redakčních systémů se doporučuje projít školením, což je nejen další zbytečný náklad, ale především to může znamenat, že CMS není zrovna moc intuitivně navrženo. Dále to znamená, že redakční systém bude umět ovládat jen několik málo „vyvolených“ ve firmě, kteří, pokud se obsah nebude měnit moc často a nebude to jejich primární náplní práce, stejně brzy zapomenou, jak se systém používá a jak se ta nová stránka zalinkovává z navigace. Školení redakčního systému bývá u některých dodavatelů také způsob, jak uměle navýšit cenu za CMS.

Zvolený publikační systém doporučuji volit tak, aby ho mohl ovládat každý se základní znalostí používání PC a Internetu. Ideální je, pokud firma dodává k jednotlivým částem CMS praktické videonávody, které pomohou v případě potíží. Pokud si ale necháváte implementovat vlastní funkce a pokročilejší úpravy, trvejte na tom, aby si Vám dodavatel systémů všechny funkcionality předvedl a vy si tak mohli ověřit, zda je GUI dobře navržené, intuitivní a snadno ovladatelné.

Pokud není Vaše firma čistě anglicky mluvící, tak vždy volte český CMS, který se bude snadno používat i zaměstnancům, kteří angličtinou zrovna nevládnou. Nezanedbatelnou výhodou českého CMS je především česká podpora a servis. Především koukejte na to, jak snadno jdou provádět ve zvoleném redakčním systému každodenní úpravy, jako je právě vložení nové stránky (např. oživené o obrázek) a její odkázání z hlavní navigace nebo úprava textu v boxu, který se v designu webu zobrazuje na každé stránce.

Doporučení:

Optimální je pokud vybraný CMS má minutová videa samostatně vysvětlující základní činnosti jako jsou vytvoření stránky, vložení fotografie, vytvoření vlastního formuláře atp. To umožňuje se k němu kdykoliv vrátit nebo zaškolit nového zaměstnance během několika chvil a to bez vynaložení dalších nákladů.

#2 Snadné provádění změn v redakčním systému a jeho rozšiřování

Jedním z největších neduhů redakčních systémů, který se týká především těch, které jsou vyvíjeny pod některou z OpenSource licencí, je problematická rozšiřitelnost. Ve velké části případů chcete spustit web se základní funkčností a ten postupně rozšiřovat dle potřeby.

U OpenSource redakčních systémů je problém, pokud se chcete více odchýlit od základní podoby – větší změny jsou složité a vyžadují zásahy do jádra systému. Nejjednodušším způsobem, jak upravit nebo rozšířit redakční systém je formou pluginů (modulů). U těch však nezapomeňte na to, že musíte neustále zajišťovat jejich kompatibilitu s novými verzemi CMS.

Vhodné je také hledět na rychlost a nákladnost provádění požadovaných změn, případně vyžadovat garance odezvy. S tím je spojeno také doporučení, že byste měli vždy preferovat řešení od zavedené firmy. Živnostník vás může přesvědčit nízkou cenou nebo svým entusiastickým nadšením pro věc, ale může se také stát, že budete s úpravami muset čekat několik týdnů, než se vybraný programátor vrátí z dovolené. Někdy se přihodí, že se úprav nedočkáte nikdy – živnostník může zjistit, že ho práce na volné noze již nebaví a nechá se zaměstnat. Mám tu zkušenost, že každý programátor řekne „v cizím kódu se hrabat nebudu“ a bude vás tlačit do realizace nového webu. Je tedy složité v takové situace hledat někoho, kdo provede úpravy a kdo daný systém zná.

Doporučení:

Při výběru vhodného CMS doporučuji hledět na náklady na pozdější programátorské úpravy a také na rychlost prováděných změn. To lze garantovat smluvně v rámci technicko-servisních smluv. Požadujte plnou modularitu a taktéž aktualizace stejně jako prodlouženou záruku na všechny rozšíření.

#3 Připravenost pro SEO a webovou analytiku

Téměř každý redakční systém se v dnešní době ohání tím, že je perfektně cituji: „SEO optimalizovaný“. Musíte si však klást tyto otázky:

  • Lze měnit všechny důležité elementy (titulky stránek, nadpisy, názvy kategorií v hlavní navigaci, názvy kategorií v drobečkové navigaci) a to nezávisle na sobě?
  • Lze měnit celý titulek stránky včetně názvu webu, který bývá na konci. Lze to provádět pro každou stránku zvlášť?
  • Vytváří web dobrou navigační strukturu?
  • Co se stane při přejmenování / přesunu stránky? Vytvoří redakční systém sám trvalé přesměrování?
  • Jsou dobře navrženy i jednotlivé moduly, které budete nyní nebo v budoucnu využívat?
  • Jakým způsobem je stavěna grafická šablona webu? Půjde snadno provádět drobné úpravy napříč celým webem a všemi podstránkami?

Nejlepší je nechat si demo redakčního systému zběžně auditovat od firmy, která Vám dodává SEO, případně od SEO konzultanta, abyste měli jistotu, že je redakční systém dobře navržen. Pokud by tomu tak nebylo, můžete se za několik měsíců octnout v situaci, kdy budete volit mezi vynaložením nemalých nákladů na úpravy publikačního systému a omezováním rozvoje webu, se kterým je spojena promarněná příležitost.

Doporučení:

Chtějte vždy od dodavatele doložit reference, u kterých jsou jednotlivé výše zmíněné prvky prakticky aplikovány.

#4 Napojení na další firemní systémy a aplikace

Pokud firma používá nějaký firemní software, bývá vhodné zvážit jeho napojení na vytvářenou www prezentaci. Může se jednat o CRM systém (řízení vztahů se zákazníky) nebo například ekonomický systém jako třeba Money S3 nebo Pohoda – u e-shopů bývá takovéto napojení nezbytné, především kvůli sledování skladových zásob a zrychlení vyřizování objednávek. Případně se může jednat o napojení na jakoukoliv jinou databázi a vlastní firemní SW.

Doporučení:

Cílem propojení CMS s firemní systém je ušetřit čas lidí, zrychlit obchod a zprůhlednit skladové zásoby. V případě těchto napojení se dodavatele ptejte, zda dokáže zajistit kombinované online/offline spojení, které umožní dosynchronizovat data v případě výpadku spojení či serveru (třeba i řízeného z důvodu aktualizací či údržby).

#5 Životnost redakčního systému

Podobně jako u hardware má i software svou životnost (záruku). Hledejte tedy takový systém, který bude jeho výrobce schopný automaticky aktualizovat, po celou dobu „záruky“ rozšiřovat a existující rozšíření (pluginy) udržovat. Optimálně chtějte „prodlouženou záruku“. Běžnou praxí v ČR je každé 2 roky „zahazovat“ systém a někdy i dodavatele, což je dáno právě oním uplynutím životaschopnosti jednotlivých rozšíření.

Doporučení:

Hledejte systém od zavedené firmy, která vám nabídne dlouhodobou záruku funkčnosti a bezpečnosti zvoleného redakčního systému.

Osobně Vám doporučuji poznačit si adresu tohoto článku a při výběru redakčního systému pro nový web porovnávat nabídku s výše popsanými vlastnostmi. Především u většího firemního webu a e-shopů Vám správný výběr CMS může ušetřit peníze, které můžete využít k efektivnějšímu rozvoji
 


O autorovi

Autor je jednatelem společnosti Avito, s.r.o., která se specializuje na internetové systémy a systémy pro řízení firem. Mezi hlavní produkty se řadí redakční systém Pagio pro provoz malý webových prezentací, internetových obchodů a portálů.





Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Novinky a oznámení

15.10.2016 - Do menu byla přidána nová sekce Stream, kde naleznete jak veškěré informace ohledně Fantomasmag TV, což jsou online streamy na Twitch.tv, tak i přímo online stream a chat.

Partnerské weby

Statistika

Naši fanoušci na Facebooku

Další...